6.10.2021

Kolme lukiolaista tutustui tutkimukseen opiskelijoiden hyvinvoinnista – tässä heidän huomionsa

Pyysimme kolmea lukiolaista tutustumaan kampanjan pohjalle tehtyyn hyvinvointitutkimukseen, johon vastasi runsaat 500 lukiolaista. Mitkä tulokset heitä kiinnostivat ja miksi?

Lukio tukee heikosti hyvinvointia – minulla olisi pari parannusehdotusta

Minea Partanen

Kallion lukio
1. vuosikurssi

”Olisi hyvä, että koulu tukisi jollain tavalla oppilaan omaa hyvinvointia, sillä silloin lukion käyminen olisi varmasti paljon mielekkäämpää ja tulokset parempia. Jos koulu ei tue hyvinvointia, vaan mahdollisesti jopa pahentaa sitä, tulisi asialle tehdä pikainen muutos.

Opiskelijoita pitäisi mielestäni kehottaa yhä enemmän panostamaan aikataulutukseen, jotta opiskelijan olisi helpompi hallita koulutehtävien työmäärää. Olisi tärkeää myös opettaa lukiolaisille enemmän arkielämän hallintaan ja hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä.”

 

 

Hyvinvoiva lukiolainen = menestyvä lukiolainen

Otso Miikkulainen

Kallion lukio
1. vuosikurssi

”Minusta on huolestuttavaa, että merkittävä osa lukiolaisista kokee paineita koulumenestyksestä. Paineet voivat tehdä opiskelusta ilotonta suorittamista. Kukaan ei halua nuorten palavan loppuun jo lukiossa, mutta riski on selvästikin olemassa.

Jos yhteiskunta ei odottaisi nuorilta niin paljon ja jokainen saisi edetä opinnoissa omaan tahtiinsa, uskoisin, että lukiolaisten hyvinvointi kohenisi ja he tekisivät terveempiä elämänvalintoja. He voisivat myös suhtautua virheisiinsä suopeammin ilman ulkoista painetta.”

 

 

Jos ilmapiiri on hyväksyvä, kouluun on kiva mennä

Iina Tienhaara

Kallion lukio
1. vuosikurssi

”Koulussa minut saa hymyilemään kaverit, hyvä ilmapiiri sekä tietenkin mukavat ja hauskat opettajat. Erityisesti minulle tulee aina hymy suupieliin, kun onnistun esimerkiksi kokeessa tai tietyssä koulutehtävässä. Jokaisen oppilaan on tärkeää kokea onnistumisen tunteita.

On tärkeää, että kouluun on kiva mennä. Mielestäni tärkein edellytys koulussa viihtymiseen on hyväksyvä ilmapiiri, jossa kaikki saavat toteuttaa itseään vapaasti. Kuten tutkimuksesta selviää, kaverisuhteet ja innostavat opettajat edistävät viihtyvyyttä koulussa. Olen täysin samaa mieltä!”

 

Haluatko tutustua tarkemmin tutkimukseen?

Lue tutkimusanalyysi